Soorten sportmassage

U kunt verschillende behandelingen voor verschillende spieren krijgen. Van rustgevende tot activerende massages. Sommigen mensen komen voor een volledig lichaamsontspanningsmassage andere komen voor en specifieke klacht van een spier. Het is per persoon afhankelijk wat de wensen zijn. Op de pagina over regels voorwaarde en tips zijn een aantal handige regels/tips te vinden.

LEES VERDER

Massage geeft verbetering van de doorbloeding en stofwisseling. Het geeft stimulering van de spieractie en afdrijving van vocht. Door ontspanning of juist activering van de spier wordt de spierspanning beïnvloed. Verder kunnen verhardingen in de spieren worden bestreden. Sportmassage kan op vier momenten toegepast worden (klik voor verdere uitleg):

Pre-activiteitsmassage

Voorafgaand aan een sportieve activiteit, waarbij deze onderdeel is van de warming-up

Dit is de massage welke voorafgaat aan de sportbeoefening. Hierdoor wordt de kans op blessures verkleind. De massage dient om een goede doorbloeding te verkrijgen. LET OP: een pre-activiteitsmassage kan en mag nooit een warming-up vervangen! Deze massage kan wel aan de warming-up vooraf gaan. Bij de pre-activiteitsmassage ligt het accent meer op stimulering.

Inter-activiteitmassage

Tussendoor, bijvoorbeeld tijdens een toernooi of estafette

Deze massage wordt in een rustpauze of tussen twee wedstrijden toegepast. Het doel kan zijn om plaatselijke vermoeidheid te bestrijden of om eventuele kramp te voorkomen. Bij de interactiviteitsmassage ligt het accent meer op ontspanning.

Post-activiteitsmassage

Direct, als onderdeel van de cooling-down, of binnen enkele uren na een sportieve activiteit

Deze massage wordt na een training of wedstrijd toegepast. Het doel is vooral een versnelde afvoer van afvalproducten van de stofwisseling en een ontwatering van de spieren. Hiermee wordt herstel bevorderd, eventuele spierpijn voorkomen en de hersteltijd van het lichaam wordt verkort. Het lichaam wordt daardoor beter voorbereid op een volgende inspanning. De werking is te vergelijken met een coolingdown na een training of een wedstrijd. Bij de post-activiteitsmassage ligt het accent meer op ontspanning.

Passiviteitsmassage

Één of enkele dagen na een training of wedstrijd

Een passiviteitsmassage wordt gegeven als (tijdelijk) niet aan sport wordt gedaan. Het accent kan zowel stimuleren als ontspannend zijn. Afhankelijk van de toestand van de spieren. Deze massage dient ervoor om de algehele conditie van het lichaam in stand te houden of te bevorderen.

Preventief speelt de sportmassage ook een belangrijke rol. De sportmasseur adviseert over gezond en veilig sporten, kleding, voeding, schoeisel en hygiëne. Hij zal daarnaast ook advies geven over wat u moet doen om uw klacht of blessure nog verder te verminderen. Dit kan door middel van oefeningen voor je houding, kracht en stabiliteitsoefeningen. Maar alles staat in het teken om zo snel mogelijk weer pijnvrij te kunnen bewegen en daarna te versterken zodat de klacht niet snel terug komt.

Vele mensen denken dat je alleen met sportgerelateerde klachten of dat je een sporter moet zijn terecht kan bij de sportmasseur. Voor klachten die thuis of op het werk ontstaan zijn kunt u prima bij een sportmasseur terecht. Doordat wij veel weten over het menselijke lichaam en de bewegingen die gemaakt kunnen worden. Kunnen we veel mensen helpen met of zonder sportgerelateerde klachten. Denk hierbij aan mensen die veel achter het bureau stil moeten zitten en last van hoofdpijnen hebben of stijve nek. Door ontspanningsmassages te geven, houdingsscholing, voetzoolreflexmassages, medical taping en oefeningen voor thuis zorgen wij samen met u ervoor dat de klachten snel weg gaan.

Copyright © 2018 - Sportmassages